Hírek
Kisebbeknek szóló alkotói versennyel újított az ESTÖRI – díjeső a kismartoni kastélyban
Félezernél is több pályázatot küldtek be a 8-15 évesek az első országos ESTÖRI-JUNIOR-ra, az Esterházy család történetének, a korszak kultúrájának és életmódjának önálló kutatással történő megismerését célzó ESTÖRI verseny „utánpótlásképzőjére”. Mindkét megmérettetés legjobbjai értékes digitális eszközöket vehettek át az Esterházy-kastély világhírű Haydn Termében.
Több mint ötszáz pályázat érkezett az első országos ESTÖRI-JUNIOR kreatív alkotói versenyre a 8-15 éves korosztályból. A kisebbek rajzokat készítettek megadott anekdoták alapján, a nagyobbak pedig képregényt, vagy választhatták azt is, hogy makettet építenek egy, az Esterházy családhoz köthető történelmi épületről. A legügyesebbek grafikus tabletet és digitális jegyzettömböt vehettek át a kismartoni Esterházy-kastélyban, ahol tizenegy vidéki és három budapesti csapat mérte össze tudását a többezer fiatalt megmozgató, tizedikes gimnazisták számára meghirdetett második Esterházy kreatív történelemverseny, az ESTÖRI döntőjében.
Több mint 150 jelentkező csapatból a versenyt a békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium töRImvirAtuZS csapata – Farkas Réka, Perlaki Anna és Szlávik Zsófia – nyerte meg. Jutalmuk egy-egy Apple iPad, Taurus akciókamerák és az Esterházy nyári egyetemen való részvétel. Felkészítő tanáruk Barát Tünde, aki jutalomként meghívást kapott az Esterházy-kastély egyik piknikkoncertjére. Második a soproni Széchenyi István Gimnázium Esterházy Feenlein csapata, harmadik pedig a nagykanizsai Batthyány Lajos Gimnázium Ternitas Magnifica nevű csapata lett. Az idei téma a Barokk ünnepek a 18. században – Vendégségben az Esterházyaknál volt.
A játékos, infokommunikációs eszközöket is felhasználó, kreatív feladatokkal tarkított versenyt az Esterházy Magánalapítvány szervezte. A döntőre digitális címerrel és színpadképpel, valamint egy marionettbábuval kellett készülni. Az egész napos megmérettetésen – amelyen a komoly szaktekintélyekből álló zsűri a 14 csapat előadó- és vitakészségét, tárgyi tudását, valamint közösségi médiában való jártasságát egyaránt értékelte – a versenyzőknek egyaránt szüksége volt komoly tudásra, nagy mértékű kreativitásra és eredeti ötletekre.
A verseny együttműködő partnere a Klebelsberg Központ, az MTA Történettudományi Intézete, az MTA Könyvtár és Információs Központ, az Arcanum Adatbázis Kft., valamint a Nemzeti Levéltár.
Háttér
Az Esterházy Alapítvány kiemelten fontosnak tartja, hogy Magyarországon olyan közhasznú, ezen belül kulturális, oktatási, közismereti tevékenységet végezzen, melynek középpontjában a történelmi múlt megismerésének elősegítése, a kulturális örökség védelme, a hagyományok ápolása áll. Az ESTÖRI verseny célja, hogy a tanulók önálló ismeretszerzés, kutatás segítségével megismerjék az Esterházy család történetét, Magyarország történelmét, a korszak kultúráját és életmódját. A verseny kiemelt feladatának tekinti, hogy új, a fiatalok kreativitásának teret engedő irányvonalat mutasson.
A vetélkedő háromfordulós, a három fős csapatok először online mérték össze tudásukat a kreatív történelmi versenyen. Az eddig megszokott középiskolás történelmi versenyektől eltérően több kreatív, a korosztály érdeklődéséhez igazodó feladatot kaptak a fiatalok: nem csak illusztrált esszét írtak és kvízfeladatsort oldottak meg, a csapatok az Instagramon is bemutatkoztak egy-egy fotóval. A feladat érdekessége, hogy a csapattagokról a korszakhoz és a verseny 2017/2018-as témakiírásához igazodó stílusban kellett fényképet készíteni.